Vitamíny a minerály v kocke


 

Nachádza sa v pečeni rýb, vo vajcovom žĺtku, v masle, v rybacom tuku, v hovädzej pečeni. Už v 5. storočí pred n.l. Hippokrates poznal šeroslepotu / prejavuje sa práve nedostatkom vitamínu A/ a liečil ju u pacientov zvýšenou konzumáciou hovädzej pečene.

Nachádza sa v hovädzej pečeni, v kravskom mlieku, v slnečnicovom oleji, v rybách, vo vajcovom žĺtku, v droždí. Vitamín D je dôležitý pre zdravé zuby a kosti, pri jeho nedostatku dochádza k lámaniu kostí.

Bol objavený v roku 1926 ako faktor, ktorý zabraňuje sterilite potkanov, ak sa tieto kŕmia stuchnutými tukmi. Nachádza sa v rastlinách a to v oleji z obilných klíčkov, v rastlinných olejoch, v zelenine, v strukovinách, v masle a vo vajciach. Pre ľudský organizmus je dôležitý z pohľadu protizápalových účinkov, zohráva významnú úlohu pri prevencii kardiovaskulárnych chorôb a rakoviny, má ochranné funkcie proti neurodegeneratívnym a iným chorobám.1

Nachádza sa v špenáte, v melóne, v šípkach, v zemiakoch, v hrachu, v hlávkovej kapuste, v rajčiakoch, vo vajciach, v kravskom mlieku. Zúčastňuje sa na mechanizme zrážania krvi.

Sú potrebné pre biosyntézu vlastných lipidov pre organizmus a pravdepodobne sa zúčastňujú aj prevodu vodíka v organizme.


1.) Szymańska R. a kol. Vitamin E - Occurrence, Biosynthesis by Plants and Functions in Human Nutrition. 2017. Mini Rev Med Chem. 17(12):1039-1052.
 

Vyskytuje sa v obilných klíčkoch, v celozrnnej múke, v droždí, vo vajcovom žĺtku, v pečeni, v bravčovom mäse. Jeho nedostatok sa prejavuje rozličnými poruchami nervovej sústavy, zápalmi, poruchami srdcovej činnosti a stratou citlivosti.

Vyskytuje sa v listovej zelenine, v rajčiakoch, v obilných šupkách, v mlieku, vo vajcovom žĺtku, v pečeni a v obličkách. Jeho nedostatok sa prejaví zápalmi kútikov úst a jazyka, poruchami rastu, zmenami v očnej rohovke.

Nachádza sa v sušenom ovocí, v orechových jadrách, v káve, v čaji. Jeho nedostatok sa prejavuje v podobe únavy, depresie, dermatitídy.

Nachádza sa v listovej zelenine, v mungo fazuli, v orechoch, v celozrnnej múke, ovocí, arašídoch. Má pozitívny vplyv na tvorbu protilátok v organizme, chráni pred arteriosklerózou, pri jeho nedostatku sa prejavujú bolesti v tráviacom trakte, únava, nechutenstvo.

 
 

Vyskytuje sa vo včelej materskej kašičke, v brokolici, v ovsených vločkách, vo vodnom melóne. Pomáha pri zápaloch ústnej dutiny, pri tvorbe enzýmov, chráni pred kožnými ochoreniami. Jeho nedostatok sa prejavuje nevoľnosťou, malátnosťou, stratou chuti do jedla.

Nachádza sa v kapuste, v kele, vo vajciach, v pivovarských kvasniciach. Napomáha pri prevencii obličkových kameňov, pri trávení tukov, jeho nedostatok sa prejaví podráždenou pokožkou, vypadávaním vlasov, reumatizmom.

Jeho nedostatok je vzácny, lebo ho produkujú črevné baktérie. V malom množstve sa vyskytuje v arašídoch, v ryži, v strukovinách, v gaštanoch, v karfiole. Má podiel na kvalite našich vlasov, je zodpovedný za kvalitný spánok, podporuje činnosť pohlavných žliaz. Pri narušení črevnej mikroflóry užívaním napríklad antibiotík sa môže prejaviť jeho nedostatok ekzémami, únavou, bolesťami svalov, stratou svalovej hmoty.

Je obsiahnutý v ustriciach, v živočíšnych orgánoch ako je kuracia či hovädzia pečeň, obličky, v syre a v mlieku, nachádza sa v kyslej kapuste. Je dôležitý pri obranyschopnosti organizmu a odolnosti voči infekčným ochoreniam, pôsobí preventívne proti zhubnej anémii a pomáha tvorbe červených krviniek. Pri nedostatku vedie k nervovým poruchám, zhubnej chudokrvnosti, strate svalovej koordinácie a demyelinizácie centrálneho nervového systému2.

 

2.) Škárka B. A kol.: Biochémia,1992, Vydavateľstvo Alfa, Bratislava.